Сподели

Функционалност, цена и качество – трите стълба на успеха на FANUC на пазара на роботи в Европа

14 юли 2022 г.

 

 

Г-н Шиничи Танзава, президент на FANUC Europе: „Нашите роботи работят два пъти по-дълго от повечето продукти на конкурентите ни“

Скъпи читатели на ДигиталнаИндустрия.bg, днес ще Ви предложим отговори на някои от най-важните въпроси, свързани с автоматизацията и роботизацията на производството. При това не от кого да е, а от мениджър, който определено знае всичко за този пазар и неговите предизвикателства. С малко думи, пълни с много съдържание, г-н Шиничи Танзава, президент и главен изпълнителен директор на FANUC Europе, ще ни разкаже лесно ли се работи на европейския пазар на роботи, както и колко години са нужни, за да могат предприемачите да осъзнаят в пълнота големите предимства от използването на висококачествени и дълготрайни продукти. Разговорът засяга теми, като какъв е периодът, в който един качествен робот може да запази оптималните си работни характеристики, защо компанията поддържа 700 000 резервни части на склад в Европа и какво стои зад стремежа й да опрости изделията си, като използва по-малко части. Ще разберете също и колко робота се трудят неуморно във фабриките на FANUC, както и запазва ли се тенденцията към автоматизация, въпреки трудностите във веригата на доставки. Приятно четене!

Уважаеми г-н Танзава, как оценявате позициите на FANUC на пазара на роботи?

До настоящия момент във FANUC са произведени над 810 000 робота, като ние сме лидер на световния пазар на роботи. Според собствената ни статистика пазарният ни дял в Европа вече е от порядъка на 25 – 27%.

Лесно ли се работи на европейския пазар на роботи?

Не беше лесно за една японска компания да се утвърди в Европа. Но ние успяхме да постигнем много висок пазарен дял в САЩ. Също така имаме силни позиции в Китай и в други азиатски държави. Това спомогна за растежа ни и на европейския пазар. Специфика на нашата компания е, че се стремим към дългосрочни, доверени отношения с нашите клиенти. Това ни помага да спечелим пазарен дял, защото обикновено са необходими от осем до десет години, за да могат клиентите да осъзнаят големите предимства на нашите висококачествени и дълготрайни продукти.

Защо периодът е толкова дълъг?

Това се дължи на общата цена на придобиване. Дори след пет, десет или дори двадесет години работа роботите на FANUC продължават да работят с високо качество и надеждност, а нашите клиенти не плащат почти нищо за техническата им поддръжка.

Това стандартно правило ли е на пазара на роботи?

Не, обикновено разходите за поддръжка на роботите през годините надвишават цената на самия робот. Ето защо е важно при инвестиция в автоматизация с роботи да отчитате не само първоначалните разходи. За да се вземе правилното решение, ние идентифицираме три ключови елемента: функционалност, цена и качество. Функционалността на продукта е минималното, базовото изискване. След това идват цената и качеството. Ние във FANUC винаги подчертаваме, че качеството е също толкова важно, колкото са функционалността и цената. Всъщност нашите роботи могат да работят два пъти по-дълго от повечето продукти на конкурентите ни.

Каква е „рецептата“ за дълготрайността на Вашите роботи?

При разработките си ние използваме следните ключови думи: намаляване на разходите, по-висока надеждност и по-малко части. Последното означава, че винаги се опитваме да опростим изделията си, като използваме по-малко части, което помага за намаляване на разходите и за повишаване на надеждността. Очевидно е: по-малко части означават по-малко повреди.

Според Вас колко важно е качеството на продуктите за европейските Ви клиенти? По-важно ли е отколкото, например, в Китай?

В Европа все повече започва да се обръща внимание на надеждността и качеството. Клиентите тук предпочитат по-дълъг живот на продукта в сравнение с китайските клиенти, които преговарят упорито и често вече са доволни, ако роботът работи една година. Въпреки че имаме много различни изисквания за качество, нашата позиция на китайския пазар е доста добра. Китайските клиенти поставят по-малко ударение върху качеството, но след като използват продуктите на FANUC, те започват да оценяват предимствата на по-дългия живот на продукта.

Предлагате ли превантивна поддръжка?

Да, едно от нашите решения за превантивна поддръжка се нарича ZDT, съкратено от Zero Down Time (б.ред. „нулево време на престой“) . Някои клиенти на FANUC използват широко този инструмент, за да планират посещенията за техническа поддръжка. Нашата цел е да осигурим двуседмично предизвестие на клиента за нуждата от обслужване на робота, преди той да се е повредил. Можем да постигнем това, благодарение на нашата сервотехнология. Серводвигателите на FANUC са интегрирани в нашите роботи и машини. Те генерират необходимите сигнали, които могат да се използват за превантивна поддръжка.

Две седмици достатъчно време ли е да изпълните техническото обслужване?

Ние следваме строга политика, в която поддръжката е винаги на първо място. Това включва поддържане на широка мрежа от сервизни техници на място и постоянна наличност от резервни части. Средното време между обаждането на клиента и успешния ремонт на робота е по-малко от 20 часа, като това важи за цяла Европа. Срокът за изпълнение на техническото обслужване от две седмици е напълно достатъчен, освен ако не включва голям брой роботи. Това се дължи на факта, че поддържаме налични на склад 99.97% от всички резервни части за всички продукти, които някога сме произвеждали. Само в европейския ни склад се съхраняват 360 000 резервни части, а отчитайки наличностите в други европейски държави, имаме на склад повече от 700 000 резервни части.

Не е ли скъпо да поддържате на склад толкова огромно количество резервни части?

Да, скъпо е, но ние все пак го правим, за да предоставим на нашите клиенти най-доброто обслужване. Много от тези части се използват инцидентно през период от много години или дори десетилетия. Но за да запазим репутацията си, имаме нужда от наличности. Ако сте компания, преследваща само паричния поток, не можете да предложите този вид услуга. FANUC има различна философия. Тук, в Европа, ние всъщност увеличихме запасите си от резервни части, за да подобрим наличността им от първоначалните 99% до 99.97% през последните пет години. Моята лична цел е да достигнем 100%. Въпреки че в момента ни липсва 1 част от 4000 заявки за резервни части, обикновено ние сме в състояние да я доставим в рамките на една до две седмици от склад на FANUC извън Европа.

Ще използвате ли в бъдеще 3D печат, за да замените част от складовите Ви наличности?

За някои резервни части това е възможно. Например, бихме могли да направим манипулиращата ръка на робот, но отпечатването на редуктор би било трудно. Нашите най-важни резервни части са електрически компоненти, например процесорни платки, които не могат да бъдат отпечатани. Вместо това, ние трябва да ги поддържаме на склад, в случай че нашите доставчици имат нарушения в доставките.

Въпреки че се вдига много шум около коботите, все още не виждаме коботи във всяка фабрика. Защо?

Повечето коботи, налични в момента на пазара, могат да се използват в лаборатории, но не са подходящи за приложение в индустриална среда. Това е така, защото е много трудно да се произвеждат коботи, които да предлагат необходимата чувствителност и издръжливост. FANUC разработва индустриални роботи от 70-те години на миналия век, както и сензори за сила и системи за машинно зрение повече от 20 години. В допълнение към чувствителността и издръжливостта, друго изискване към коботите в производството е лесната експлоатация. Нашите нови леки коботи CRX съчетават тези три характеристики и ние наблюдаваме доста добро търсене от страна на производствените компании.

Какви са Вашите очаквания за общия ръст на пазара на роботи?

През последните пет години продажбите на нашите роботи в Европа се увеличават с повече от 10% всяка година. Ако тази тенденция продължи, ще удвоим продажбите на роботи през следващите десет години. Като цяло очакваме собственият ни растеж да е малко по-бърз от растежа на пазара като цяло и да увеличим пазарния си дял.

Как смятате да спечелите още много европейски клиенти?

Намерението ни е да разширяваме бизнеса си стъпка по стъпка. По правило ние препоръчваме автоматизация, само ако тази инвестиция се изплаща за нашите клиенти. Това е принцип, който спазваме и в нашите собствени фабрики. Към настоящия момент в заводите на FANUC денонощно работят почти 5000 робота. Никой друг производител на роботи не използва роботи в такъв мащаб в своите производствени обекти. Това ни помогна да преодолеем недостига на квалифициран персонал и ни осигурява гъвкавост на производството. Тъй като познаваме собствените си продукти от първа ръка, ние можем да предоставим на нашите европейски клиенти решения за автоматизация, подходящи конкретно за техните нужди.

Оказа ли негативно влияние върху Вашите поръчки пандемията от коронавирус и войната в Украйна?

Ситуацията в Украйна, както и пандемията от коронавирус, остават нестабилни и в бъдеще можем да регистрираме краткосрочен спад в търсенето. Но тенденцията към автоматизация се запазва и дори се засилва от трудностите във веригата на доставки, които изпитахме през последните месеци и години.

И накрая, какво бихте казали за Вашата собствена верига за доставки? Можете ли както преди да доставяте роботите навреме?

Подобно на много други компании, ние също имаме проблеми с набавянето на дефицитни компоненти. Самата доставка на роботите не е проблем за нас, защото въпреки че производствените ни мощности са в Япония, имаме европейски център за персонализиране и дистрибуция, в който внасяме стандартни роботи от Япония, съхраняваме ги и ги адаптираме към нуждите на нашите европейски клиенти. Както и при резервните части, ние поддържаме складови наличности от различни модели роботи и гарантираме бърза доставка.

___________________________________________________________________________________

Редакцията благодари на колегите от ФАНУК България за възможността да представим мнението на г-н Танзава за стратегията за растеж на FANUC Europe и общата перспектива за пазара на роботи пред читателите на ДигиталнаИндустрия.bg!

___________________________________________________________________________________

Повече информация за ФАНУК България ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!

Източник на снимковия материал: FANUC

Сподели

Още от Фабрика на бъдещето