Процесът на дигитализация и глобализация, определящ изцяло съвременния начин на живот, е катализатор на иновативни технологични решения, водейки до революция в различни сектори на индустрията, включително и в авиационната промишленост. С нарастването на нуждите от въздушен транспорт и сателитни комуникации възникват нови възможности и предизвикателства. Но как отговаря бизнесът на всичко това, за ДигиталнаИндустрия.bg разказаха от Хенкел България, Лепилни технологии, част от структурата на индустриалния гигант Henkel, който повече от 50 години е лидер в разработката на структурни лепила и продукти за повърхностна обработка за авиоиндустрията.
„В момента необходимостта от въздушен транспорт и сателитните комуникации е по-голяма от всякога и ще продължава да расте все по-стремглаво. Броят на пасажерите се увеличава главоломно в резултат на нискотарифните полети, а в същото време нараства и нуждата от модерни, иновативни електронни системи и сателитни услуги“, коментираха от компанията. „Очаква се броят на самолетите да се удвои през следващите 20 години, а експертите прогнозират, че през идните десет години ще бъдат изстреляни шест пъти повече спътници, отколкото в предишното десетилетие“, добавиха те.
„Това означава, че компаниите ще трябва да произвеждат много повече летателни апарати и сателити, отколкото досега, което обаче би било предизвикателство, тъй като традиционните производствени методи не могат да генерират стоките толкова бързо. Авиационната индустрия ще може да отговори на нарастващото търсене, единствено ако премине през основна трансформация – с още по-автоматизирани и ефективни производствени процеси, прилагайки опростен дизайн и иновативни материали“, обясниха още от Хенкел.
С акцент върху олекотената конструкция и електрическите двигатели
При производството на въздухоплавателни средства авиопроизводителите трябва да вземат под внимание въздействието им върху околната среда. Поради тази причина производствените компании все повече започват да предприемат мерки и устойчиви практики при самолетостроенето с потенциал да намалят шума, вредните емисии и екологичния отпечатък.
„Голяма част от авиопроизводителите вземат предвид тези съображения още на етапа на проектирането. Те се стремят да редуцират теглото на самолета, заменяйки тежките метални компоненти с иновативни материали от въглеродни влакна или дори хибриди от алуминий и въглеродни влакна. По този начин става възможно създаването на самолети с олекотена конструкция, които консумират по-малко гориво и генерират много по-ограничени количества вредни емисии“, разказаха от Хенкел, Лепилни технологии.
„Наред с това, много производители от авиационния сектор търсят начини да заменят двигателя с вътрешно горене с електрически. Ако тази технология бъде разработена успешно, това ще направи двигателите на самолетите по-тихи и по-леки“, посочиха още от дружеството.
С автономните технологии на път
Инженерите търсят промяна не само във фюзелажа и двигателя на летателните апарати, настъпва трансформация и с пилотската кабина. Дигиталните технологии предлагат най-съвременни електронни системи за управление и насочване, както и сензори за скорост, температура и за много други параметри, които гарантират, че пътниците могат да стигнат до желаната дестинация възможно най-бързо и най-безопасно.
Сензорите също така играят основна роля в разработката на безпилотни самолети. „Осигурявайки данни в реално време, те правят възможно автономната система за управление да контролира полета, въз основа на променящите се условия“, заявиха от компанията. „Настоящи прототипи разкриват как тези технологии могат да бъдат приложени към дронове, които доставят покупки за онлайн магазини, както и да бъдат използвани при летящи таксита. Сега това може би звучи като футуристична фантазия, но експерти предполагат, че до 2030 г. може да има най-малко 10 000 летящи таксита, влезли в експлоатация“, уточниха специалистите от Хенкел, Лепилни технологии.
Разкривайки нови измерения с 3D принтирането
Ако дроновете-доставчици и летящите таксита ви се струват като някаква игра на въображението, то какво бихте си помислили за 3D принтирани самолети и космически кораби? „Авиационната индустрия сериозно се е заела със задачата да развие потенциала на адитивното производство при изработката на някои части и компоненти на самолетите и спътниците. Това би позволило опростени дизайни да бъдат произведени по-бързо и да бъде постигната устойчивост чрез редуциране на отпадъците“, коментираха от българския офис на Henkel.
Престоят във въздуха – възможен благодарение на качествена поддръжка и ремонт
Разбира се, производството на надеждни компоненти за авиоиндустрията е само първата стъпка. Предполага се, че самолетите и сателитите могат да останат в експлоатация до 40 години и това налага да бъдат устойчиви на износване, дори когато са изправени пред екстремни условия. „Например температурата в космоса може да се променя от -170 до над +120 °C за много кратки времеви интервали“, поясниха от компанията. „Поради тази причина, материалите, използвани в самолетостроенето, трябва да отговарят на строги разпоредби за качество и безопасност и затова ефективната поддръжка и ремонт на летателните средства е от изключителна важност. За фюзелажа или крилете, двигателя или отделните компоненти се използват най-различни лепила, лубриканти и почистващи решения, които да гарантират сигурността и надеждността на самолета по време на полет“, добавиха те.
Henkel е винаги на борда
„Бъдещето на авиационната индустрия се пише от иновации като електрически двигатели, автономни летящи таксита и 3D принтирането. Освен това обаче, то ще се формира и от начина, по който бизнесът реагира на тези тенденции и по който ще се адаптира, за да посрещне нарастващите нужди от въздушен транспорт и сателитни комуникации“, заявиха от Хенкел, Лепилни технологии.
„Нашите решения вече са използвани за производството, поддръжката и ремонта на повече от 1 500 летателни апарата по целия свят. Лепилата на Henkel позволяват да се съединяват части от корпуса на самолета, иновативните ни материали са скрити в двигателите и интериора, а покритията, решенията за повърхностна обработка и продуктите за поддръжка са заложени в пилотската кабина, в системите за контрол и насочване, както и в сензорите. Каквото и да крие бъдещето обаче, за авиационната промишленост, Henkel ще е винаги на борда, спомагайки за по-лек, по-сигурен и по-устойчив полет“, коментираха в заключение от дружеството.
Повече информация за Хенкел България ЕООД, Лепилни технологии, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: Хенкел България, Лепилни технологии, Henkel Adhesive Technologies, henkel.com
-
STAMH: Максимална плътност на съхранение в хладилни складове? Научете как с 360° обиколка в дистрибуционния център на Булкарто 18.12.2024 г.
-
БИБУС България: Новата серия ATEX 0342/0343 на SUCO включва два вида взривобезопасни релета за налягане с огнеупорен корпус 18.12.2024 г.
-
Регина Симон, търговски директор на Бош „Електроинструменти“: Огромно щастие е да попаднеш в компания като Bosch 17.12.2024 г.
-
Агрополихим: Придобиването на ключов дял от Неохим е смела стъпка към разширяването и диверсификацията на дейността ни 18.12.2024 г.
-
Filkab Solar: Zgjidhja Sunny Home Manager 2.0 e SMA optimizon konsumin e energjisë elektrike PV 18.12.2024 г.
-
Kompania logjistike Nelt Group po investon 100 milionë euro në bazat e saj në Serbi dhe rajon 18.12.2024 г.
-
Maqedonia e Veriut ka shpallur tenderin për ndërtimin e 30 MW termocentrale diellore 17.12.2024 г.
-
Shqipëria nis një projekt në shkallë të gjerë të mbikëqyrjes së rrugëve me ndihmën e Emirateve të Bashkuara Arabe 16.12.2024 г.
-
Унисист Инженеринг со коментар за регулаторната рамка за изградба на паметни системи за мерење 18.12.2024 г.
-
Логистичката компанија Nelt Group инвестира 100 милиони евра во своите бази во Србија и регионот 18.12.2024 г.
-
МаккаБ, дел од групацијата на Филкаб, отвори голема магацинска и административна база во Скопје 18.12.2024 г.
-
Котелска инсталација од Hoval обезбедува удобно греење во амблематичната Дунавска кула во Виена 17.12.2024 г.
-
Compania de logistica Nelt Group investeste 100 de milioane de euro in bazele sale din Serbia si regiune 18.12.2024 г.
-
Macedonia de Nord a lansat o licitatie pentru construirea unor centrale electrice solare cu capacitate de 30 MW 17.12.2024 г.
-
Unisyst Engineering cu un comentariu cu privire la cadrul de reglementare pentru construirea sistemelor inteligente de contoriza 16.12.2024 г.
-
Albania lanseaza un proiect la scara larga de supraveghere stradala cu ajutorul EAU 16.12.2024 г.
-
Логистичка компанија Nelt Group улаже 100 милиона евра у своје погоне у Србији и региону 18.12.2024 г.
-
Два струга са роботом и РАИС палетна станица омогућавају прецизну обраду делова различитих величина и дужина 18.12.2024 г.
-
Филкаб Солар: Sunny Home Manager 2.0 компаније SMA оптимизује потрошњу електричне енергије PV 17.12.2024 г.
-
Северна Македонија расписала је тендер за изградњу соларних електрана од 30 MW 17.12.2024 г.
-
Valkrea.House: Езеро, скрит басейн и домашно кино, управлявани от KNX, са част от иновациите в дом на бъдещето в Белгия
02 декември 2024 г.
-
Вайд-Бул: От своя ден първи Eltako мисли за бъдещето и създава иновативни решения за сградна автоматизация
26 ноември 2024 г.
-
GreMa 3D: Скенерите KSCAN Magic на Scantech „чертаят“ бъдещето на метрологията и намират все по-модерни приложения
18 ноември 2024 г.