Процесът на дигитализация и глобализация, определящ изцяло съвременния начин на живот, е катализатор на иновативни технологични решения, водейки до революция в различни сектори на индустрията, включително и в авиационната промишленост. С нарастването на нуждите от въздушен транспорт и сателитни комуникации възникват нови възможности и предизвикателства. Но как отговаря бизнесът на всичко това, за ДигиталнаИндустрия.bg разказаха от Хенкел България, Лепилни технологии, част от структурата на индустриалния гигант Henkel, който повече от 50 години е лидер в разработката на структурни лепила и продукти за повърхностна обработка за авиоиндустрията.
„В момента необходимостта от въздушен транспорт и сателитните комуникации е по-голяма от всякога и ще продължава да расте все по-стремглаво. Броят на пасажерите се увеличава главоломно в резултат на нискотарифните полети, а в същото време нараства и нуждата от модерни, иновативни електронни системи и сателитни услуги“, коментираха от компанията. „Очаква се броят на самолетите да се удвои през следващите 20 години, а експертите прогнозират, че през идните десет години ще бъдат изстреляни шест пъти повече спътници, отколкото в предишното десетилетие“, добавиха те.
„Това означава, че компаниите ще трябва да произвеждат много повече летателни апарати и сателити, отколкото досега, което обаче би било предизвикателство, тъй като традиционните производствени методи не могат да генерират стоките толкова бързо. Авиационната индустрия ще може да отговори на нарастващото търсене, единствено ако премине през основна трансформация – с още по-автоматизирани и ефективни производствени процеси, прилагайки опростен дизайн и иновативни материали“, обясниха още от Хенкел.
С акцент върху олекотената конструкция и електрическите двигатели
При производството на въздухоплавателни средства авиопроизводителите трябва да вземат под внимание въздействието им върху околната среда. Поради тази причина производствените компании все повече започват да предприемат мерки и устойчиви практики при самолетостроенето с потенциал да намалят шума, вредните емисии и екологичния отпечатък.
„Голяма част от авиопроизводителите вземат предвид тези съображения още на етапа на проектирането. Те се стремят да редуцират теглото на самолета, заменяйки тежките метални компоненти с иновативни материали от въглеродни влакна или дори хибриди от алуминий и въглеродни влакна. По този начин става възможно създаването на самолети с олекотена конструкция, които консумират по-малко гориво и генерират много по-ограничени количества вредни емисии“, разказаха от Хенкел, Лепилни технологии.
„Наред с това, много производители от авиационния сектор търсят начини да заменят двигателя с вътрешно горене с електрически. Ако тази технология бъде разработена успешно, това ще направи двигателите на самолетите по-тихи и по-леки“, посочиха още от дружеството.
С автономните технологии на път
Инженерите търсят промяна не само във фюзелажа и двигателя на летателните апарати, настъпва трансформация и с пилотската кабина. Дигиталните технологии предлагат най-съвременни електронни системи за управление и насочване, както и сензори за скорост, температура и за много други параметри, които гарантират, че пътниците могат да стигнат до желаната дестинация възможно най-бързо и най-безопасно.
Сензорите също така играят основна роля в разработката на безпилотни самолети. „Осигурявайки данни в реално време, те правят възможно автономната система за управление да контролира полета, въз основа на променящите се условия“, заявиха от компанията. „Настоящи прототипи разкриват как тези технологии могат да бъдат приложени към дронове, които доставят покупки за онлайн магазини, както и да бъдат използвани при летящи таксита. Сега това може би звучи като футуристична фантазия, но експерти предполагат, че до 2030 г. може да има най-малко 10 000 летящи таксита, влезли в експлоатация“, уточниха специалистите от Хенкел, Лепилни технологии.
Разкривайки нови измерения с 3D принтирането
Ако дроновете-доставчици и летящите таксита ви се струват като някаква игра на въображението, то какво бихте си помислили за 3D принтирани самолети и космически кораби? „Авиационната индустрия сериозно се е заела със задачата да развие потенциала на адитивното производство при изработката на някои части и компоненти на самолетите и спътниците. Това би позволило опростени дизайни да бъдат произведени по-бързо и да бъде постигната устойчивост чрез редуциране на отпадъците“, коментираха от българския офис на Henkel.
Престоят във въздуха – възможен благодарение на качествена поддръжка и ремонт
Разбира се, производството на надеждни компоненти за авиоиндустрията е само първата стъпка. Предполага се, че самолетите и сателитите могат да останат в експлоатация до 40 години и това налага да бъдат устойчиви на износване, дори когато са изправени пред екстремни условия. „Например температурата в космоса може да се променя от -170 до над +120 °C за много кратки времеви интервали“, поясниха от компанията. „Поради тази причина, материалите, използвани в самолетостроенето, трябва да отговарят на строги разпоредби за качество и безопасност и затова ефективната поддръжка и ремонт на летателните средства е от изключителна важност. За фюзелажа или крилете, двигателя или отделните компоненти се използват най-различни лепила, лубриканти и почистващи решения, които да гарантират сигурността и надеждността на самолета по време на полет“, добавиха те.
Henkel е винаги на борда
„Бъдещето на авиационната индустрия се пише от иновации като електрически двигатели, автономни летящи таксита и 3D принтирането. Освен това обаче, то ще се формира и от начина, по който бизнесът реагира на тези тенденции и по който ще се адаптира, за да посрещне нарастващите нужди от въздушен транспорт и сателитни комуникации“, заявиха от Хенкел, Лепилни технологии.
„Нашите решения вече са използвани за производството, поддръжката и ремонта на повече от 1 500 летателни апарата по целия свят. Лепилата на Henkel позволяват да се съединяват части от корпуса на самолета, иновативните ни материали са скрити в двигателите и интериора, а покритията, решенията за повърхностна обработка и продуктите за поддръжка са заложени в пилотската кабина, в системите за контрол и насочване, както и в сензорите. Каквото и да крие бъдещето обаче, за авиационната промишленост, Henkel ще е винаги на борда, спомагайки за по-лек, по-сигурен и по-устойчив полет“, коментираха в заключение от дружеството.
Повече информация за Хенкел България ЕООД, Лепилни технологии, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: Хенкел България, Лепилни технологии, Henkel Adhesive Technologies, henkel.com
- Ритбул: С двигатели и честотни задвижвания на ABB производител на захар постига висока енергийна ефективност за един „по-сладък“ свят 14.12.2024 г.
- Тайните на Багдадските батерии: Древна технология за лечение, магически ритуали или нещо съвсем различно и прозаично? 14.12.2024 г.
- „ПромоТех.bg в един клик“: UPS системи, компактна подопочистваща машина и дори образователен комплект за децата 13.12.2024 г.
- СоларЕдж Технолоджис България: Инсталаторите вече могат да управляват PV инсталации с мобилното приложение SolarEdge Go 13.12.2024 г.
- Kompania japoneze Toyo Tire do të zhvendosë menaxhmentin e saj në Evropë nga Gjermania në Serbi në vitin 2025. 13.12.2024 г.
- FANUC dhe një prodhues i madh zinxhirësh bashkojnë forcat për të arritur kontrollin total të cilësisë së produktit 13.12.2024 г.
- SpaceCAD: Shining 3D ka lançuar skanerin pa tel EinScan Libre që revolucionon skanimin 3D 13.12.2024 г.
- OMV Petrom do t'i transferojë 50% të aksioneve të saj në bllokun bullgar të prodhimit të gazit "Khan Asparuh" te një kompani izr
- Јапонската компанија Toyo Tire го преместува своето управување во Европа од Германија во Србија во 2025 година 13.12.2024 г.
- Решенијата за автоматизација на згради на AББ обезбедуваат енергетско ефикасна иднина за петвековна зграда во Шкотска 13.12.2024 г.
- OMV Petrom ќе префрли 50% од својот удел во бугарскиот офшорен блок за производство на гас „Хан Аспарух“ на израелска компанија 13.12.2024 г.
- Костал Македонија започна инвестициски циклус во вредност од 50 милиони евра, кој вклучува 250 нови вработувања 10.12.2024 г.
- Compania japoneza Toyo Tire isi muta sediul regional in Europa din Germania in Serbia in 2025 13.12.2024 г.
- OMV Petrom va transfera o participatie de 50% din blocul offshore pentru productia de gaze “Han Asparuh” din Bulgaria unei compa 13.12.2024 г.
- Kostal Macedonia a lansat un ciclu de investitii in valoare de 50 de milioane de euro care include 250 de noi locuri de munca 10.12.2024 г.
- Shell intra pe piata albaneza: primele benzinarii sub acest brand vor deschide pana in 2025 11.12.2024 г.
- Јапанска компанија Toyo Tire 2025. године сели менаџмент у Европи из Немачке у Србију. 13.12.2024 г.
- Оптимизирајте детекцију електричних кварова и тестирање кола помоћу мултиметра AVO®215 компаније Megger 13.12.2024 г.
- OMV Petrom ће пренети 50% свог удела у бугарском морском производном блоку гаса „Хан Аспарух” на израелску компанију 13.12.2024 г.
- Kostal Македония покренула је инвестициони циклус вредан 50 милиона евра, који укључује 250 нових радних места 11.12.2024 г.
-
Valkrea.House: Езеро, скрит басейн и домашно кино, управлявани от KNX, са част от иновациите в дом на бъдещето в Белгия
02 декември 2024 г.
-
Вайд-Бул: От своя ден първи Eltako мисли за бъдещето и създава иновативни решения за сградна автоматизация
26 ноември 2024 г.
-
GreMa 3D: Скенерите KSCAN Magic на Scantech „чертаят“ бъдещето на метрологията и намират все по-модерни приложения
18 ноември 2024 г.