Сподели

MG Pro: Интелигентна защита при бурни времена – със системата atvise® SCADA, интегрирана към морски шлюз в Германия

27 юни 2025 г.

 

 

Изграждането на морския шлюз в Куксхафен, Германия, през 60-те години на миналия век осигурява достъп до ново рибарско пристанище. Разположен в Недерзахен (Долна Саксония), на брега на Северно море, в устието на р. Елба, градът представлява важен морски и рибарски център, а шлюзът играе ключова роля да предпазва както него, така и пристанището от океанските приливи и щормови вълни. „През 2022 г. оперативната система, интегрирана към съоръжението е изцяло подменена – с atvise® SCADA на Bachmann“, съобщиха за ДигиталнаИндустрия.bg от водещата българска инженерингова компания Ем Джи Про, специализиран дистрибутор и инженерингов партньор на atvise® за България.

Морският шлюз в Куксхафен е дълъг 190 m, с широчина 24 m и дълбочина 9 m. Той разполага с три шлюзови врати – по една във външната, средната и вътрешната част. Особеното тук е, че както горната, така и долната шлюзова врата могат да функционират и като мостове. Освен корабоплаването, операторът на шлюза трябва да следи и сухопътния трафик, което се осъществява с помощта на усъвършенствана система за видеонаблюдение.

Система за управление, готова за бъдещето

„Поради своето предназначение да защитава пристана от наводнения, морският шлюз в Куксхафен се определя като критична инфраструктура. За да се гарантира експлоатационната безопасност на хидротехническото съоръжение, особено на фона на постоянно нарастващия трафик, е необходима подмяна на системата за управление. В резултат на това, операторът Niedersachsen Ports се изправя пред редица предизвикателства“, обясниха от Ем Джи Про.

На първо място, главната контролна станция трябва да поддържа резервираност в съответствие с най-новите стандарти за сигурност при възникване на евентуален проблем. Системата е свързана чрез оптична мрежа и се намира на няколко километра разстояние – в офиса на пристанищната администрация. Един сървър е инсталиран в нея, а друг – във втората (аварийна) контролна станция в кулата на шлюза. Едновременно с това, новото решение трябва да може да интегрира съществуващата шлюзова техника, както и множество камери за видеонаблюдение.

Безопасността на първо място

За целта е необходима SCADA система, ориентирана към бъдещето, която да е проектирана да поддържа резервираност и работа през уеб интерфейс. „Резервираната архитектура на системата беше наш основен приоритет, тъй като шлюзът е важно да функционира надеждно при заплаха от наводнение“, спомня си Юрген Хьопке, мениджър „Технологични проекти“ в Niedersachsen Ports.

Като инфраструктура от критична важност, шлюзът има възможност да бъде затворен при спешни случаи, включително и ръчно: „Ако системата за управление или визуализация откаже, можем да отидем до контролната станция в кулата на шлюза и ръчно да предприемем управляващи въздействия“, разказва Хьопке. „Ако и това не проработи, тогава, като последна мярка, можем да сложим ремък на задвижването и да свържем двигателя директно към механиката на шлюза. В този момент само едно единствено нещо има значение: на всяка цена да се затворят вратите, за да се предпазят пристанището и съоръженията зад него“, добавя той.

Съвременното „среща“ античното

„Друго предизвикателство, пред което се изправя операторът на шлюза, е да се комбинира съществуващата, повече от 60-годишна, задвижваща технология със съвременна оперативна логика за управление. Шлюзовите врати се задвижват посредством системата Ward-Leonard. Тази техника за регулиране на скоростта на електродвигатели е стара, но изключително надеждна и стабилна технология. Подмяната ѝ би била изключително скъпа и би изисквала прекъсване на работата на шлюза. Освен електрическите компоненти, още трябва да се подменят и задвижващите механизми на двете врати, което би довело до допълнителни разходи и логистични усложнения“, коментираха от Ем Джи Про.

Цялостна оценка на риска

Въпреки търсенето на икономически ефективно решение, най-важният приоритет си остава безопасността и надеждността на съоръжението. Оценката на риска и координацията на цялата система са извършени в съответствие с изискванията на Директива 2006/42/ЕО относно машините, както и чрез подходящ анализ на отказите и последствията от тях. „В резултат всяка шлюзова врата разполага със собствена система за управление и може да функционира напълно автономно“, подчертаха от българската компания.

Познат начин на работа

Въпросите, свързани със сигурността, също са основен приоритет при внедряването на оперативната технология. Затова и достъпът извън вътрешната мрежа на компанията остава умишлено изключен. „Става въпрос не само за киберсигурността, но и за надеждната работа на системата, които не могат да бъдат гарантирани при използването на външна работна станция“, казва Юрген Хьопке.

Интегрираната SCADA система, базирана на atvise® от Bachmann, демонстрира силните си страни именно в такива случаи. „В съоръжението има няколко точки за управление на шлюза, които изискват визуализация. Тя се осъществява много по-лесно с чиста уеб технология, готова за бъдещето. Освен това atvise® предоставя мощна база, която улеснява записването и анализа на необходимите оперативни данни“, допълниха още от Ем Джи Про.

Повече информация за Ем Джи Про ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите й планове за развитие от ТУК!

 

Източник на снимковия материал: MG Pro, atvise®, Niedersachsen Ports

Сподели

Още от Град на бъдещето