Сподели

Доц. д-р. инж. Алдениз Рашидов от ТУ – Габрово: Имаме привилегията и отговорността да осмислим ролята на AI

18 юли 2024 г.

 

 

Във връзка с инициативата на Инженер.bg, в която водещи експерти споделят своите мнения и идеи по най-важните въпроси, свързани с техническото образование, с доц. д-р. инж. Алдениз Рашидов, директор на Центъра за електронно и дистанционно обучение към Технически университет – Габрово, продължаваме да разискваме темата за академичната подготовка, която получават бъдещите технически специалисти в страната. Днес ще обърнем внимание на мястото на изкуствения интелект в техническото образование и на това какви иновации са необходими, за да навлязат младите специалисти в бранша и да станат пълноценна част от техническата общност.

Първата част на интервюто можете да видите ТУК.

Доц. Рашидов, извън стандартните стажантски програми, каква иновация бихте предложили Вие за навлизане на млади специалисти в техническия бранш?

Според мен, освен стажантските програми, във фирмите могат да бъдат създавани иновационни лаборатории в сътрудничество с техническите университети, в които стажантите могат да работят върху реални проекти и да експериментират с нови технологии под ръководството на експерти от бизнеса. Също така могат да бъдат организирани програми, които предлагат на студентите възможност да се включат в проекти на дадена компания още по време на обучението си, осигурявайки им ценен опит и възможност за ранно професионално развитие.

Като директор на Център за електронно и дистанционно обучение към Технически университет – Габрово имам слабост към онлайн платформите и няма как да пропусна една такава иновативна идея за създаване на онлайн платформа, в която младите специалисти могат да споделят опит и да се учат един от друг, както и да получават обратна връзка от по-опитни свои колеги или от експерти от бизнеса.

Кои нови технологии според Вас могат да се включат в обучението на техническите кадри?

Със сигурност това е използването на виртуална реалност, която би могла да спомогне за симулации на сложни технически процеси. Това ще позволи на младите специалисти да се обучават в контролирана, но и реалистична среда.

Тук ще споделя и още една друга моя идея за „Обратна стажантска програма”, в която експерти от бизнеса могат да посещават университетската среда (лаборатории и оборудвани зали с техника), за да се запознаят с академичните изследвания и да предложат реални бизнес проблеми за решаване.

Има ли място изкуственият интелект в техническото образование?

Темата за приложението на изкуствения интелект е една от моите любими и има много неща, които мога да кажа по нея. Своето мнение по нея вече изказах в друг материал за Инженер.БГ (б.ред. „Къде е мястото на изкуствения интелект в образованието? Коментар на доц. Алдениз Рашидов от ТУ – Габрово“). Ето няколко важни реда от него във връзка с този въпрос: „Категорично не съм съгласен с твърденията на някои мои колеги, че трябва да забраняваме изкуствения интелект при обучението в училищата, университетите, образователните институции или в работата ни. Напротив, мисля, че трябва да се научим да го използваме по най-добрия начин за нас, да свикнем с него като с наш асистент и консултант, както се научихме с калкулаторите преди много години, за да имаме успехи в бъдеще“.

Напоследък работя по едно друго предизвикателство, свързано с приложението на изкуствения интелект в научноизследователската работа. Не мога да пропусна да споделя големия интерес, който проявиха участниците към тази тема, а и по други теми, свързани с приложението на изкуствения интелект в различни области, на важна научна конференция за нашето образование в България. Тя се провежда ежегодно в гр. Русе – Национална научната конференция по дигитална трансформация на образованието.

Къде е балансът между помощ и вреда, когато говорим за AI?

Изкуственият интелект намира място във все повече области, включително в научно-изследователската работа. В академичните среди се оформят две гледни точки по отношение на него. Първата е, че той ще бъде от голяма полза за развитието и бъдещето на образованието и научните изследвания. Втората е, че изкуственият интелект може да разруши академичната почтеност.

Моето лично мнение е, че изкуственият интелект не трябва да бъде ограничаван в училищата и университетите. Напротив, нашата задача е да го адаптираме и да се научим да го използваме по най-добрия начин, за да извличаме максимални ползи от него. Като първо поколение хора, което вече използва изкуствения интелект в ежедневието си, имаме привилегията и отговорността да преосмисляме неговата помощ и предложения. По този начин осигуряваме на бъдещите поколения част от нашите знания, мислене и мъдрост, залагани в алгоритмите на изкуствения интелект.

Очаквайте продължението по темата, в което със съдействието на доц. д-р. инж. Алдениз Рашидов ще разгледаме въпроси, свързани с ранното кариерно ориентиране, ролята на преподавателите в техническото образование и разнообразни подходи по отношение на преподаването.

Източник на снимковия материал: Център за електронно и дистанционно обучение към „Техническия университет – Габрово“

Сподели

Още от Индустрия 4.0