Бъдещето принадлежи на сътрудничеството човек-робот – това е нещо, което вече почти никой не оспорва. Компанията BEC, занимаваща се със системно проектиране, разработи колаборативно решение за нуждите на Siemens Healthineers. „Компанията намери решение за прецизно позициониране на намотките с тегло от няколко тона в магнитите на апаратите за ядрено-магнитен резонанс (ЯМР). Решаващата роля тук играят електрическите цилиндри на Festo, които осигуряват надеждното захващане на намотките“, коментираха за ДигиталнаИндустрия.bg от Фесто ЕООД.
Първото нещо, което забелязвате, когато влезете в монтажния цех на компанията BEC, е един от най-големите в света роботи с шарнирна ръка с товароносимост 2300 kg. Гледката вероятно ще Ви заприлича на полигон от областта на аерокосмическите технологии, но всъщност е отличен пример за високи технологии. Още по-привличащ вниманието е големият грипер, който екипът на BEC е монтирал на шарнирната ръка на робота. Оборудван с 3D скенери и сензорни датчици Airskin, той е истински пример за високотехнологично решение. „Когато гриперът захваща намотките с тегло до 1.5 t и ги вкарва в магнитите на бъдещия томограф за магнитен резонанс, е необходима максимална прецизност“, подчертава Ханс-Гюнтер Нусек, ръководител на проекта в BEC.
С точност до половин милиметър
Абсолютната точност при работа с предмети с тегло 1.5 t може да изглежда като невъзможна задача, но всичко това е част от основната компетентност на BEC. „Жизненоважно е намотките да не се усукват или плъзгат, когато гриперът ги взема и ги поставя в магнитите. Допустимото отклонение при поставяне на намотките е не повече от 0.5 mm“, обяснява г-н Нусек.
Точно тази задача изпълняват четири опори, задвижвани от електрически цилиндри EPCC на Festo. След като влязат в намотката, електрическите цилиндри насочват опорите към вътрешната стена на намотката. „Електрическите цилиндри на Festo се доказаха като оптималния избор за решаване на тази техническа задача. Те имат компактен дизайн, но в същото време предоставят достатъчно голяма работна зона и по този начин осигуряват необходимата гъвкавост за 13 различни размера на намотките“, казва експертът по автоматизация Нусек.
Едновременно мощни и прецизни
Опорите трябва да са достатъчно мощни, за да могат да издържат намотките с тегло до 1.5 t, но в същото време не трябва да упражняват прекалено голям натиск, за да не ги повредят. „Електрическите цилиндри на Festo вършат отлична работа“, подчертава Нусек. От практическа гледна точка, усилвателите на задвижването – в този случай сервозадвижванията CMMT-ST – са монтирани на самия робот, а не на системата за захващане. „Това освобождава място върху грипера и го опростява“, допълва Нусек.
Благодарение на компактната сачмено-винтова двойка на задвижването, електрическият цилиндър EPCC гарантира безшумна работа и прецизно позициониране. Ниското вътрешно триене осигурява кратко време за позициониране и висока динамична реакция. Цилиндрите се предлагат в четири размера с невъртящ се бутален прът, ход до 500 mm и направляваща за плъзгащи лагери, като са с постоянно смазване за осигуряване на дълъг експлоатационен живот. Интегрираният съединител и двойният лагер осигуряват компактен дизайн. Двигателят може да бъде монтиран аксиално или успоредно, като това разположение е възможно да се промени по всяко време.
Сервозадвижването CMMT-ST разполага с PROFINET интерфейс за лесна интеграция в съществуващи системи за управление. „Започнахме да работим с Festo още от началната фаза на проекта, за да сме сигурни, че задвижванията са проектирани, оразмерени и въведени в експлоатация ефективно и съответстват на цялостното системно решение“, обяснява г-н Нусек.
Свободно и безопасно движение в работното зона
Siemens Healthineers използва тази система в процеса на асемблиране на апаратите за ЯМР. Това прави стъпките, свързани с поставянето на намотките в магнита, значително по-безопасни и по-ефективни. Истинският акцент обаче е, че технологичните етапи на системата за асемблиране с робот с шарнирна ръка са автоматизирани. Благодарение на сензорната технология с 3D скенери и сензорни датчици Airskin, системата се движи свободно и безопасно в работното пространство като колаборативно решение човек-робот, при което отпада нуждата от предпазни заграждения. Ролята на хората се състои единствено в наблюдението на тази първа стъпка в производството на апарата за ЯМР, а сензорите в системата са тези, които осигуряват нужната безопасност.
„Точно това сътрудничество между човек и робот е наше огромно предимство“, обяснява Нусек. Той също така изрежда и други приложения в медицинската технология, където се използват BEC системи, като например в лъчевата терапия за високопрецизно позициониране на пациентите спрямо източника на радиация или робот със седалки на шарнирно рамо, който симулира каране на влакче в атракционен парк.
Повече информация за Фесто ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: Фесто ЕООД, Festo
-
На кариерни форуми през април Електрохолд България доказа, че е притегателна сила за младите технически таланти в енергетиката 08.06.2023 г.
-
MG Pro: atvise® обединява предимствата на HMI и SCADA системите за оптимално управление и организация на производството 08.06.2023 г.
-
Десетки работодатели представиха възможности за работа и стаж по време на Кариерен форум 7.0 в СУ „Св. Климент Охридски“ 08.06.2023 г.
-
LEGIO.premium, LEGIO.ball и LEGIO.standard – филтърни решения с немско качество за чиста питейна вода, а сега и на специална цена 08.06.2023 г.
-
Wizz AIR shton një avion të gjashtë në bazën e tij në Aeroportin e Shkupit 08.06.2023 г.
-
Shërbimi KMT: NASA monitoron rrjedhën e ujit në laboratorin e terrenit Santa Susanna duke përdorur detektor inovativ Ijinus 08.06.2023 г.
-
Sof Connect do të instalojë 22 stacione të tjera për makina elektrike në aeroportin e Sofjes, Bullgari 07.06.2023 г.
-
Minal me bazë në Kinë do të ndërtojë fabrikë të re të pjesëve të automjeteve në Shabac, Serbi 06.06.2023 г.
-
Wizz AIR додава 6-ти авион во базата на аеродромот во Скопје, како и нови авиолинии 08.06.2023 г.
-
Соф Конект ќе инсталира уште 22 станици за електрични автомобили на аеродромот во Софија 07.06.2023 г.
-
Т и Д Инженеринг: Нашите станици за полнење на електрични автомобили ги исполнуваат сите современи меѓународни и државни стандар 07.06.2023 г.
-
Компанијата Minal со седиште во Кина гради нова фабрика за автоделови во Шабац, Србија 06.06.2023 г.
-
Wizz AIR adauga a sasea aeronava la baza de la Aeroportul Skopje, precum si noi linii aeriene 08.06.2023 г.
-
Sof Connect va instala alte 22 de statii pentru masini electrice la aeroportul din Sofia, Bulgaria 07.06.2023 г.
-
Compania Minal situata in China construieste o noua fabrica de piese auto in Šabac, Serbia 06.06.2023 г.
-
Albania va crea o agentie pentru promovarea startup-urilor si a inovatiei 05.06.2023 г.
-
Wizz AIR додаје шести авион бази на аеродрому Скопље као и нове авио-компаније 08.06.2023 г.
-
Понуда компаније Филкаб-Миг покрива цео неопходан асортиман TKD каблова дизајнираних за лифтовске системе будућности 08.06.2023 г.
-
Т и Д Инжењеринг: Наше станице за пуњење електричних аутомобила испуњавају све савремене међународне и државне стандарде 08.06.2023 г.
-
Соф Конект ће инсталирати још 22 станице за електричне аутомобиле на аеродрому у Софији 07.06.2023 г.
-
БГ Роботи: Компании, използващи роботи, стават все по-привлекателни за млади и квалифицирани кандидати за работа
05 юни 2023 г.
-
Ритбул: Дигитални близнаци, 3D навигация, подобрено окабеляване, или проектиране от ново измерение с EPLAN 2024
03 юни 2023 г.
-
Интеграторите от STAMH Group реализираха „склад на бъдещето“ за нуждите на популярния моден бранд REMIX GLOBAL
24 май 2023 г.