Сподели

Rittal: Daimler планира да премине към интелигентни мрежи с постоянен ток в заводите си

19 август 2019 г.

TecFactory на Daimler в Германия. Промишлени роботи с постояннотоково захранване от фотосоларни модули, монтирани върху покрива на производственото хале, сглобяват най-новия модел Mercedes. До неотдавна това можеше да звучи като описание от научно-фантастичен роман, но вече е реалност. Автомобилният гигант Daimler е решен да използва тази технология в новите си заводи за автомобили, които в момента изгражда.

„Това е идея, която кара очите на техници и инженери да блестят – вместо с променлив ток от мрежата, всички електрически производствени системи и оборудване да се захранват с електричество, произведено и доставено от собствена постояннотокова енергоспестяваща мрежа. Тя ще използва инсталации за слънчева и вятърна енергия, разположени на място, като всички излишъци, например спирачната енергия на роботите, ще се регенерират и временно ще се съхраняват заедно с излишъците на енергия, произведени от възобновяемите енергийни източници“, коментираха за ДигиталнаИндустрия.bg от фирма Ритал, дъщерно дружество у нас на световния лидер в производството на индустриални шкафове и системи Rittal.

Преминаването на промишлените производствени системи от променлив ток към постоянен ток има многобройни предимства. За начало, това повишава енергийната ефективност. Интелигентните производствени операции, базирани на постоянен ток, могат директно да използват зелена енергия от фотоволтаични или ветрогенераторни системи, като се елиминират разходите, които се правят за преобразуването на правия ток от възобновяемите енергийни източници в променлив ток, какъвто използва конвенционалното електрическо оборудване. Нещо повече, текущите производствени операции, използващи директно зелена електроенергия, имат важен принос за енергийния преход и следователно за опазването на климата, което е важна глобална цел. Не само това, но компаниите, които генерират собствена енергия от възобновяеми източници, са по-малко изложени на колебанията в напрежението в конвенционалната електрическа мрежа, които могат потенциално да доведат до брак в производството.

Автомобилната индустрия – най-големият потребител на индустриални роботи – оценява ползите и предимствата от използването на постоянен ток и е лидер в този процес. Първата стъпка в разработването на енергоспестяващи и енергийноефективни технологични процеси в автомобилното производство бе направена от изследователи и инженери, работещи по европейския проект AREUS (Automation and Robotics for European Sustainable Manufacturing, или Автоматизация и роботика за европейско устойчиво производство) и последващия проект DC-Industrie в TecFactory на Daimler в град Зинделфинген, Германия. Персоналът в този център за иновации и развитие на производствени технологии изследва енергоспестяващи производствени процеси, работещи с интелигентна постояннотокова мрежа „Smart DC Grid“ и ги тества в реални условия. В проекта участват редица германски университети, институтът Fraunhofer и европейски производствени лидери като Daimler, Bosch-Rexroth и Siemens. „Ролята на Rittal е като технологичен партньор в различни аспекти на производството, например в развоя и производството на устройства за съхранение на енергия, постояннотокови охлаждащи агрегати и модулни IoT системи за мониторинг“, поясниха от Ритал.

Експертите, участващи в проекта AREUS, разработиха прототип на напълно нова роботизирана производствена клетка, като основната идея е тя да бъде захранвана от постояннотокова електрозахранваща система. Четири робота работят на площ от девет на девет метра – цялостно производствено съоръжение в миниатюрен формат. В този пилотен проект за първи път участват и охлаждащите агрегати Rittal Blue e + DC с постояннотоково напрежение до 650 V.

Тяхната задача е да осигурят необходимата охлаждаща мощност за гладък производствен процес. Господин Щефен Вагнер, ръководител направление „Климатизация“ в Rittal, заявява: „За тези специални изисквания, ние разработихме първия по рода си охлаждащ блок. В пилотната инсталация бе използван също патентования хибриден метод. Това означава, че компресорът се използва, само когато пасивното охлаждане вече не е достатъчно. Blue e + устройствата са 75% по-ефективни от конвенционалните технологии за охлаждане“.

„Иновациите и новите технологии, които виждаме в TecFactory, изискват също нови, модерни инфраструктурни решения“, допълва г-н Маркус Шефер, член на управителния съвет на Mercedes-Benz Cars.

Контрол върху околната среда

За да се постигне повишаване на ефективността с до 20%, по-голяма роля в бъдеще ще имат не само роботите и постояннотоковите устройства, а и тяхното автоматично управление и мониторинг. „Интерфейсът Rittal IoT например може да се използва за мониторинг на околната температура и атмосферната влажност, както и за измерване и анализ на енергийни данни“, поясниха от Ритал.

Консумираната мощност в TecFactory се генерира от фотоволтаична система, част от която са устройства за съхранение на временните излишъци от енергия. Ако акумулаторите за съхранение са напълно заредени, излишната енергия може да захранва публичната електроенергийна мрежа и обратно, обществената мрежа може да гарантира производството, използващо интелигентна постояннотокова мрежа, когато трябва да се компенсира недостиг на електрозахранване.

Компанията Daimler се надява възможно най-скоро да започне успешно производство в TecFactory. „От 2022 г. нататък производството в нашите заводи Mercedes-Benz в Германия ще бъде неутрално по отношение на въглеродните емисии“, коментира г-н Шефер и добавя: „Новите фабрики в Европа вече се проектират с въглеродно неутрално електрозахранване. За да постигне тези амбициозни цели, Daimler възнамерява да дигитализира енергийните си мрежи и да превключи производствените си обекти на интелигентни мрежи с постоянен ток“.

По думите на г-н Михаел Шол, мениджър стратегически проекти в Automotive International на Rittal, ангажиментът към автомобилната индустрия е важен „двигател за новите технологии“. „Пазарният потенциал е огромен – повече от два милиона охлаждащи агрегати се използват в цяла Европа. Ако всички те бъдат заменени от постояннотоковите Blue e + DC, това ще спести над три милиона тона въглеродни емисии. За да се постигне всичко това обаче, предстои още много работа“, допълва в заключение той.

Повече информация за Ритал, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!

Източник на снимковия материал: Ритал, Rittal, Daimler

Сподели

Още от 3D технологии / IoT