TecFactory на Daimler в Германия. Промишлени роботи с постояннотоково захранване от фотосоларни модули, монтирани върху покрива на производственото хале, сглобяват най-новия модел Mercedes. До неотдавна това можеше да звучи като описание от научно-фантастичен роман, но вече е реалност. Автомобилният гигант Daimler е решен да използва тази технология в новите си заводи за автомобили, които в момента изгражда.
„Това е идея, която кара очите на техници и инженери да блестят – вместо с променлив ток от мрежата, всички електрически производствени системи и оборудване да се захранват с електричество, произведено и доставено от собствена постояннотокова енергоспестяваща мрежа. Тя ще използва инсталации за слънчева и вятърна енергия, разположени на място, като всички излишъци, например спирачната енергия на роботите, ще се регенерират и временно ще се съхраняват заедно с излишъците на енергия, произведени от възобновяемите енергийни източници“, коментираха за ДигиталнаИндустрия.bg от фирма Ритал, дъщерно дружество у нас на световния лидер в производството на индустриални шкафове и системи Rittal.
Преминаването на промишлените производствени системи от променлив ток към постоянен ток има многобройни предимства. За начало, това повишава енергийната ефективност. Интелигентните производствени операции, базирани на постоянен ток, могат директно да използват зелена енергия от фотоволтаични или ветрогенераторни системи, като се елиминират разходите, които се правят за преобразуването на правия ток от възобновяемите енергийни източници в променлив ток, какъвто използва конвенционалното електрическо оборудване. Нещо повече, текущите производствени операции, използващи директно зелена електроенергия, имат важен принос за енергийния преход и следователно за опазването на климата, което е важна глобална цел. Не само това, но компаниите, които генерират собствена енергия от възобновяеми източници, са по-малко изложени на колебанията в напрежението в конвенционалната електрическа мрежа, които могат потенциално да доведат до брак в производството.
Автомобилната индустрия – най-големият потребител на индустриални роботи – оценява ползите и предимствата от използването на постоянен ток и е лидер в този процес. Първата стъпка в разработването на енергоспестяващи и енергийноефективни технологични процеси в автомобилното производство бе направена от изследователи и инженери, работещи по европейския проект AREUS (Automation and Robotics for European Sustainable Manufacturing, или Автоматизация и роботика за европейско устойчиво производство) и последващия проект DC-Industrie в TecFactory на Daimler в град Зинделфинген, Германия. Персоналът в този център за иновации и развитие на производствени технологии изследва енергоспестяващи производствени процеси, работещи с интелигентна постояннотокова мрежа „Smart DC Grid“ и ги тества в реални условия. В проекта участват редица германски университети, институтът Fraunhofer и европейски производствени лидери като Daimler, Bosch-Rexroth и Siemens. „Ролята на Rittal е като технологичен партньор в различни аспекти на производството, например в развоя и производството на устройства за съхранение на енергия, постояннотокови охлаждащи агрегати и модулни IoT системи за мониторинг“, поясниха от Ритал.
Експертите, участващи в проекта AREUS, разработиха прототип на напълно нова роботизирана производствена клетка, като основната идея е тя да бъде захранвана от постояннотокова електрозахранваща система. Четири робота работят на площ от девет на девет метра – цялостно производствено съоръжение в миниатюрен формат. В този пилотен проект за първи път участват и охлаждащите агрегати Rittal Blue e + DC с постояннотоково напрежение до 650 V.
Тяхната задача е да осигурят необходимата охлаждаща мощност за гладък производствен процес. Господин Щефен Вагнер, ръководител направление „Климатизация“ в Rittal, заявява: „За тези специални изисквания, ние разработихме първия по рода си охлаждащ блок. В пилотната инсталация бе използван също патентования хибриден метод. Това означава, че компресорът се използва, само когато пасивното охлаждане вече не е достатъчно. Blue e + устройствата са 75% по-ефективни от конвенционалните технологии за охлаждане“.
„Иновациите и новите технологии, които виждаме в TecFactory, изискват също нови, модерни инфраструктурни решения“, допълва г-н Маркус Шефер, член на управителния съвет на Mercedes-Benz Cars.
Контрол върху околната среда
За да се постигне повишаване на ефективността с до 20%, по-голяма роля в бъдеще ще имат не само роботите и постояннотоковите устройства, а и тяхното автоматично управление и мониторинг. „Интерфейсът Rittal IoT например може да се използва за мониторинг на околната температура и атмосферната влажност, както и за измерване и анализ на енергийни данни“, поясниха от Ритал.
Консумираната мощност в TecFactory се генерира от фотоволтаична система, част от която са устройства за съхранение на временните излишъци от енергия. Ако акумулаторите за съхранение са напълно заредени, излишната енергия може да захранва публичната електроенергийна мрежа и обратно, обществената мрежа може да гарантира производството, използващо интелигентна постояннотокова мрежа, когато трябва да се компенсира недостиг на електрозахранване.
Компанията Daimler се надява възможно най-скоро да започне успешно производство в TecFactory. „От 2022 г. нататък производството в нашите заводи Mercedes-Benz в Германия ще бъде неутрално по отношение на въглеродните емисии“, коментира г-н Шефер и добавя: „Новите фабрики в Европа вече се проектират с въглеродно неутрално електрозахранване. За да постигне тези амбициозни цели, Daimler възнамерява да дигитализира енергийните си мрежи и да превключи производствените си обекти на интелигентни мрежи с постоянен ток“.
По думите на г-н Михаел Шол, мениджър стратегически проекти в Automotive International на Rittal, ангажиментът към автомобилната индустрия е важен „двигател за новите технологии“. „Пазарният потенциал е огромен – повече от два милиона охлаждащи агрегати се използват в цяла Европа. Ако всички те бъдат заменени от постояннотоковите Blue e + DC, това ще спести над три милиона тона въглеродни емисии. За да се постигне всичко това обаче, предстои още много работа“, допълва в заключение той.
Повече информация за Ритал, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: Ритал, Rittal, Daimler
- STAMH: Максимална плътност на съхранение в хладилни складове? Научете как с 360° обиколка в дистрибуционния център на Булкарто 18.12.2024 г.
- БИБУС България: Новата серия ATEX 0342/0343 на SUCO включва два вида взривобезопасни релета за налягане с огнеупорен корпус 18.12.2024 г.
- Регина Симон, търговски директор на Бош „Електроинструменти“: Огромно щастие е да попаднеш в компания като Bosch 17.12.2024 г.
- Агрополихим: Придобиването на ключов дял от Неохим е смела стъпка към разширяването и диверсификацията на дейността ни 18.12.2024 г.
- Filkab Solar: Zgjidhja Sunny Home Manager 2.0 e SMA optimizon konsumin e energjisë elektrike PV 18.12.2024 г.
- Kompania logjistike Nelt Group po investon 100 milionë euro në bazat e saj në Serbi dhe rajon 18.12.2024 г.
- Maqedonia e Veriut ka shpallur tenderin për ndërtimin e 30 MW termocentrale diellore 17.12.2024 г.
- Shqipëria nis një projekt në shkallë të gjerë të mbikëqyrjes së rrugëve me ndihmën e Emirateve të Bashkuara Arabe 16.12.2024 г.
- Унисист Инженеринг со коментар за регулаторната рамка за изградба на паметни системи за мерење 18.12.2024 г.
- Логистичката компанија Nelt Group инвестира 100 милиони евра во своите бази во Србија и регионот 18.12.2024 г.
- МаккаБ, дел од групацијата на Филкаб, отвори голема магацинска и административна база во Скопје 18.12.2024 г.
- Котелска инсталација од Hoval обезбедува удобно греење во амблематичната Дунавска кула во Виена 17.12.2024 г.
- Compania de logistica Nelt Group investeste 100 de milioane de euro in bazele sale din Serbia si regiune 18.12.2024 г.
- Macedonia de Nord a lansat o licitatie pentru construirea unor centrale electrice solare cu capacitate de 30 MW 17.12.2024 г.
- Unisyst Engineering cu un comentariu cu privire la cadrul de reglementare pentru construirea sistemelor inteligente de contoriza 16.12.2024 г.
- Albania lanseaza un proiect la scara larga de supraveghere stradala cu ajutorul EAU 16.12.2024 г.
- Логистичка компанија Nelt Group улаже 100 милиона евра у своје погоне у Србији и региону 18.12.2024 г.
- Два струга са роботом и РАИС палетна станица омогућавају прецизну обраду делова различитих величина и дужина 18.12.2024 г.
- Филкаб Солар: Sunny Home Manager 2.0 компаније SMA оптимизује потрошњу електричне енергије PV 17.12.2024 г.
- Северна Македонија расписала је тендер за изградњу соларних електрана од 30 MW 17.12.2024 г.
-
GreMa 3D: С интелигентно управление и три режима на работа SIMSCAN-E на Scantech революционизира 3D сканирането
16 декември 2024 г.
-
SpaceCAD: Безжичният EinScan Libre на Shining 3D позволява свобода на сканирането и обработка на данни с висока скорост
03 декември 2024 г.
-
100% надеждност и пълна проследимост на процесите с интелигентни решения за автоматизация на Лентис Технолоджис
27 ноември 2024 г.