TecFactory на Daimler в Германия. Промишлени роботи с постояннотоково захранване от фотосоларни модули, монтирани върху покрива на производственото хале, сглобяват най-новия модел Mercedes. До неотдавна това можеше да звучи като описание от научно-фантастичен роман, но вече е реалност. Автомобилният гигант Daimler е решен да използва тази технология в новите си заводи за автомобили, които в момента изгражда.
„Това е идея, която кара очите на техници и инженери да блестят – вместо с променлив ток от мрежата, всички електрически производствени системи и оборудване да се захранват с електричество, произведено и доставено от собствена постояннотокова енергоспестяваща мрежа. Тя ще използва инсталации за слънчева и вятърна енергия, разположени на място, като всички излишъци, например спирачната енергия на роботите, ще се регенерират и временно ще се съхраняват заедно с излишъците на енергия, произведени от възобновяемите енергийни източници“, коментираха за ДигиталнаИндустрия.bg от фирма Ритал, дъщерно дружество у нас на световния лидер в производството на индустриални шкафове и системи Rittal.
Преминаването на промишлените производствени системи от променлив ток към постоянен ток има многобройни предимства. За начало, това повишава енергийната ефективност. Интелигентните производствени операции, базирани на постоянен ток, могат директно да използват зелена енергия от фотоволтаични или ветрогенераторни системи, като се елиминират разходите, които се правят за преобразуването на правия ток от възобновяемите енергийни източници в променлив ток, какъвто използва конвенционалното електрическо оборудване. Нещо повече, текущите производствени операции, използващи директно зелена електроенергия, имат важен принос за енергийния преход и следователно за опазването на климата, което е важна глобална цел. Не само това, но компаниите, които генерират собствена енергия от възобновяеми източници, са по-малко изложени на колебанията в напрежението в конвенционалната електрическа мрежа, които могат потенциално да доведат до брак в производството.
Автомобилната индустрия – най-големият потребител на индустриални роботи – оценява ползите и предимствата от използването на постоянен ток и е лидер в този процес. Първата стъпка в разработването на енергоспестяващи и енергийноефективни технологични процеси в автомобилното производство бе направена от изследователи и инженери, работещи по европейския проект AREUS (Automation and Robotics for European Sustainable Manufacturing, или Автоматизация и роботика за европейско устойчиво производство) и последващия проект DC-Industrie в TecFactory на Daimler в град Зинделфинген, Германия. Персоналът в този център за иновации и развитие на производствени технологии изследва енергоспестяващи производствени процеси, работещи с интелигентна постояннотокова мрежа „Smart DC Grid“ и ги тества в реални условия. В проекта участват редица германски университети, институтът Fraunhofer и европейски производствени лидери като Daimler, Bosch-Rexroth и Siemens. „Ролята на Rittal е като технологичен партньор в различни аспекти на производството, например в развоя и производството на устройства за съхранение на енергия, постояннотокови охлаждащи агрегати и модулни IoT системи за мониторинг“, поясниха от Ритал.
Експертите, участващи в проекта AREUS, разработиха прототип на напълно нова роботизирана производствена клетка, като основната идея е тя да бъде захранвана от постояннотокова електрозахранваща система. Четири робота работят на площ от девет на девет метра – цялостно производствено съоръжение в миниатюрен формат. В този пилотен проект за първи път участват и охлаждащите агрегати Rittal Blue e + DC с постояннотоково напрежение до 650 V.
Тяхната задача е да осигурят необходимата охлаждаща мощност за гладък производствен процес. Господин Щефен Вагнер, ръководител направление „Климатизация“ в Rittal, заявява: „За тези специални изисквания, ние разработихме първия по рода си охлаждащ блок. В пилотната инсталация бе използван също патентования хибриден метод. Това означава, че компресорът се използва, само когато пасивното охлаждане вече не е достатъчно. Blue e + устройствата са 75% по-ефективни от конвенционалните технологии за охлаждане“.
„Иновациите и новите технологии, които виждаме в TecFactory, изискват също нови, модерни инфраструктурни решения“, допълва г-н Маркус Шефер, член на управителния съвет на Mercedes-Benz Cars.
Контрол върху околната среда
За да се постигне повишаване на ефективността с до 20%, по-голяма роля в бъдеще ще имат не само роботите и постояннотоковите устройства, а и тяхното автоматично управление и мониторинг. „Интерфейсът Rittal IoT например може да се използва за мониторинг на околната температура и атмосферната влажност, както и за измерване и анализ на енергийни данни“, поясниха от Ритал.
Консумираната мощност в TecFactory се генерира от фотоволтаична система, част от която са устройства за съхранение на временните излишъци от енергия. Ако акумулаторите за съхранение са напълно заредени, излишната енергия може да захранва публичната електроенергийна мрежа и обратно, обществената мрежа може да гарантира производството, използващо интелигентна постояннотокова мрежа, когато трябва да се компенсира недостиг на електрозахранване.
Компанията Daimler се надява възможно най-скоро да започне успешно производство в TecFactory. „От 2022 г. нататък производството в нашите заводи Mercedes-Benz в Германия ще бъде неутрално по отношение на въглеродните емисии“, коментира г-н Шефер и добавя: „Новите фабрики в Европа вече се проектират с въглеродно неутрално електрозахранване. За да постигне тези амбициозни цели, Daimler възнамерява да дигитализира енергийните си мрежи и да превключи производствените си обекти на интелигентни мрежи с постоянен ток“.
По думите на г-н Михаел Шол, мениджър стратегически проекти в Automotive International на Rittal, ангажиментът към автомобилната индустрия е важен „двигател за новите технологии“. „Пазарният потенциал е огромен – повече от два милиона охлаждащи агрегати се използват в цяла Европа. Ако всички те бъдат заменени от постояннотоковите Blue e + DC, това ще спести над три милиона тона въглеродни емисии. За да се постигне всичко това обаче, предстои още много работа“, допълва в заключение той.
Повече информация за Ритал, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: Ритал, Rittal, Daimler
-
Адара Инженеринг: Вакуум помпа MINK на Busch оптимизира процеса по засяване на зеленчукови и билкови растения в саксии 18.02.2025 г.
-
Жо и Вен България: Модулнитe електроразпределителни табла Pragma на Schneider Electric са надеждно и естетично решение 18.02.2025 г.
-
Uponor доставя повече от 400 модула за топлинен интерфейс и над 300 km тръби в най-високия жилищен комплекс във Франкфурт 18.02.2025 г.
-
ДТС – „Цифрови преносни системи“: Преносимите генератори на FULL гарантират независимост от прекъсване на захранването 18.02.2025 г.
-
GreMa 3D: Së bashku me ekipin USS ONE, zhvilluam një ngjarje për të prezantuar më të rinjtë në botën e teknologjive 3D 17.02.2025 г.
-
Smart Solar: Cilat janë fazat kryesore të ndërtimit të një instalimi fotovoltaik efikas pjesa II 18.02.2025 г.
-
ElevenEs po ndërton një mega-fabrikë për bateri të rikarikueshme në Subotica, Serbi 17.02.2025 г.
-
Aeroporti i ri pranë Bukureshtit do të lidhë Bullgarinë dhe Rumaninë në 30 minuta 14.02.2025 г.
-
KMT Сервиз: Решението за мапирање Geolantis.360 помага за намалување на загубите на вода во Зимбабве 18.02.2025 г.
-
РАИС: Мулритаскинг дребонзите TMX на TAKISAWA нудат бројни можности за автоматизација на процесите 17.02.2025 г.
-
ElevenEs гради мега фабрика за акумулаторски батерии во Суботица, Србија 17.02.2025 г.
-
GreMa 3D: Заедно со USS ONE Team одржавме настан за да ги запознаеме најмладите со светот на 3D технологиите 13.02.2025 г.
-
Weber Etiketten prezinta cinci metode de imprimare durabila si ecologica a etichetelor si economisire a resurselor 18.02.2025 г.
-
ElevenEs construieste o megafabrica de baterii acumulatoare in Subotica, Serbia 17.02.2025 г.
-
Hamster Cleaning: De ce un sistem de ventilatie contaminat creste pericolul in cladiri in cazul unui incendiu 17.02.2025 г.
-
Un nou aeroport in apropiere de Bucuresti va face legatura intre Bulgaria si Romania in doar 30 de minute 14.02.2025 г.
-
РАИС: Вишенаменски стругови TMX компаније TAKISAWA нуде бројне могућности за аутоматизацију процеса 18.02.2025 г.
-
ElevenEs гради мега-фабрику пуњивих батерија у Суботици, Србија 17.02.2025 г.
-
Вебер Етикетен представља пет метода за одрживо и еколошки прихватљиво штампање етикета и уштеду ресурса 17.02.2025 г.
-
GreMa 3D: Заједно са тимом USS ONE Team одржали смо догађај како бисмо најмлађе упознали са светом 3D технологија 14.02.2025 г.
-
SpaceCAD: Трансформирайте производството си с облачното решение NX X Manufacturing
12 февруари 2025 г.
-
8-CELL: 3D скенерите Artec Leo, Artec Point и Artec Spider 2 оформят „светата троица“ от решения за безкомпромисно сканиране
11 февруари 2025 г.
-
Гюринг България: Диамантената дюза за 3D принтер Dianoz на Gühring допринася за успеха на CR-3D и челюстната хирургия
08 февруари 2025 г.