Сподели

Schaeffler с поглед към бъдещето – интелигентни лагери, които отговарят на концепцията IoT

19 март 2018 г.

Цялата ми страст е фокусирана върху изобретения, които водят до прогрес на човечеството!“ Тези думи могат да бъдат приписани на всеки съвременен изобретател, отдаден на науката и хората, но те са казани преди 140 години от Карл Бенц в писмо до неговата съпруга. „Дори усилията ми да завършат с провал, вместо с успех, това е моят начин да продължавам напред.“ Смелите визионери и мислители, като 25-годишния тогава Карл Бенц, доведоха до появата на автомобила, въпреки огромния скептицизъм в онези години. Днес, тези, които искат да произвеждат автомобили с помощта на микроелектрониката, трябва да бъдат отборни играчи. Неуморната работа в самотата на малка работилница по примера на Карл Бенц вече няма изгледи за успех. Ето защо новите партньорства се налагат все повече в консервативна Германия – страната, в която бе изобретен автомобилът.

Луксозните автомобили на немската автомобилна промишленост са много търсени в целия свят. Почти половината от всички продажби в този отрасъл на Германия се генерират от продуктови иновации – безспорен рекорд, за който и да е индустриален сектор. Съответно, важно е всички доставчици за автомобилостроителите да са добре подготвени за предизвикателствата на бъдещето.

„Немските производители са двигател на иновациите. Техният принос към стойността на един автомобил е 75%. Една трета от разходите за научноизследователска и развойна дейност на немската автомобилна индустрия са направени от доставчици на автомобилната индустрия”, заявява Матиас Висман, председател на VDA (Германска асоциация на автомобилните производители).

Очевидно техническият фокус на тази автомобилна нация е машинното инженерство. Макар че през последните десет години иновациите бяха генерирани от мехатрониката, отделните компоненти са все още механични и са свързани с кабели за пренос на данни. Следващата стъпка ще надхвърли това ниво и ще премине към информационните технологии. „В бъдеще автомобилът ще бъде част от информационната верига, подобна на тази, която вече виждаме в смартфоните. Хардуерът ще е вторият по степен фактор за успех, докато истинският ще е софтуерът и анализът“, заявява проф. Петер Гуцмер, главен технически директор на Schaeffler. Проф. Гуцмер не е маниак-програмист, а машинен инженер с докторска степен. Ето защо това, което казва експертът по двигатели с вътрешно горене, звучи още по-невероятно.

В началото на 2017 г. Schaeffler взе участие във водещото световно изложение за потребителска електроника CEZ 2017 (Consumer Electronics Show). Лас Вегас отдавна е център на IT индустрията, която вече се среща все повече и повече с автомобилната промишленост. „Софтуерните гиганти осъзнават, че светът на сложните машини не е достатъчно разработен. Ние в Schaeffler търсим точно това – да установим контакти, знаейки, че интерфейсите и произтичащите от тях модели са все още напълно отворени”, коментира проф. Гуцмер. „Автомобилите ще продължат да използват търкалящи лагери и в бъдеще. Ние искаме да ги направим толкова интелигентни, за да са подходящи за концепцията IoT (Интернет на нещата)“.

Schaeffler използва IBM платформата Watson за интелигентно анализиране на оперативните данни. По този начин лагерът се превръща в сензор с облачна връзка и дава базата за дигитални бизнес модели. „Ако направим данните от сензорите достъпни в специфични формати, така че да могат да бъдат интегрирани в новите мрежи, тогава ние ще можем да изпълняваме и някои от услугите на информационните технологии“, обяснява г-н Гуцмер. Звучи логично, но това все още е в зоната на експериментите за този отрасъл. В момента производителите на автомобили купуват от доставчици мехатронните компоненти, включително и софтуера. Услугите за пренос на данни, които се заплащат отделно, до голяма степен са нова област.

„В бъдеще ще използваме аналитичния опит, който сме натрупали в разработването на проектантски софтуер, моделирайки прогнози за работа в реални условия и ще превърнем това в допълнителен дигитален бизнес модел“. Единственият елемент, който все още липсва в този нов автомобилен свят, е наличието на такива програмисти. „До 2020 г. ние ще наемем 500 софтуерни специалисти“, разкрива проф. Гуцмер. За момента перспективата е добра и партньорствата, като тези със световните университети и асоциацията за старт-ъп компании Factory Berlin, поставят Schaeffler в светлината на прожекторите. И въпреки цялата смелост да поемеш по пътя на такава трансформация, проф. Гуцмер остава реалист. „Ние трябва да свикнем с мисълта, че това ще ни доведе до увеличени разходи през този период, но и че ще ни помогне да създадем успешен бизнес модел“, допълва той.

Обменът на информация със старт-ъп компании, фирми от средния бизнес и големи корпорации – това са надеждите, които Schaeffler възлага на партньорските отношения, които предстои на изгради. В началото на 2017 г. представители на компанията и учредителите на Factory Berlin подписаха споразумение за партньорство във връзка със създаването на т.нар. „Център за иновации“. Целта му е да предостави на Schaeffler професионална среда и оптимални ресурси за своите инициативи по отношение на цифровизацията и иновациите.

Повече информация за Шефлер България, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler

Сподели

Още от 3D технологии / IoT