Сподели

Производство от друго измерение – фабриките на бъдещето

22 декември 2017 г.

На прага сме на Четвърта индустриална революция. Революция, която ни изправя пред съвсем нови предизвикателства, която се очаква да промени изцяло не само производството, но и самата икономика. Темповете на технологично развитие днес са толкова бързи, иновациите толкова много, а конкуренцията по-безмилостна от всякога. Бизнесът и индустриалното производство са изправени пред необходимостта от коренна промяна и адаптиране към новите условия. Настъпва времето на фабриките на бъдещето (the factory of the future). Какво обаче се крие зад това понятие? Какво превръща една фабрика във фабрика на бъдещето? В следващите редове ДигиталнаИндустрия.bg ще се опита да даде отговор на тези така актуални въпроси.

Фабрика на бъдещето, „умно” производство (Smart Manufacturing), Индустрия 4.0 (Industry 4.0), дигитално предприятие (Digital Enterprise) – това са все понятия, които макар и различни, често носят един и същ смисъл. Като цяло фабриката на бъдещето е продукт на бързо променящите се информационни и производствени технологии. Най-често за фабрика на бъдещето се приема организация, която използва информационните технологии като свое конкурентно предимство във всички сфери на дейността си, в т.ч. производство, бизнес процеси, маркетинг и взаимоотношения с клиенти.

 

Ключовият термин тук е „дигитален”

Именно с него се очертава основната разлика с близкото минало, когато информационните технологии се използват основно за автоматизация на съществуващите производствени и бизнес процеси. Това е начин да се постигне известно повишаване на ефективността, като същевременно се запази стандартният бизнес модел, продължи се с производството на стандартни продукти и се предоставят стандартни услуги. Сега ситуацията се оказва различна. Бързото развитие на технологиите днес заличава обичайните граници между пазарите и определя нови бизнес модели. Светът навлиза в ерата на дигиталния бизнес, а той се характеризира с безпрецедентно ниво на конвергенция на технологии, бизнес процеси, комуникации, изкуствен интелект и „умни“ неща. Бизнес, в който ще се постига по-голяма бързина и по-висока стойност, ще има още повече иновации и много по-голямо съответствие между предлаганите стоки и услуги и очакванията на клиентите.

Всеки производител има възможност да погледне върху бъдещето от различни посоки, така че да избере тези информационни и производствени технологии, с които да реши предизвикателствата, пред които го изправят новите условя и с помощта на които да отговори на нуждите на клиентите. Кои обаче са факторите, които определят кога и до колко производителите са готови да се възползва от новите възможности. Според специалисти съществуват някои общи характеристики, които могат да дадат отговор на този въпрос и те са:

  • Сътрудничество с партньори и клиенти при разработването на нови продукти;
  • Иновативност – възприемана на култура на мислене извън рамките и насърчаване на персонала, на всички нива, да споделя идеи. Това се отнася както за въвеждане на нови продукти, така и за управление на вътрешните процеси и съоръжения;
  • Гъвкавост – компанията взема решения бързо и реагира своевременно на нови възможности или промени в пазара;
  • Облачни услуги – възползване от многобройните предимства, които дават облачните услуги;
  • Клиентски центрове – днешният потребител, независимо от държавата или вида на индустрията, е много взискателен и очаква продукти, които са силно персонализирани и съобразени с индивидуалните нужди;
  • Тясна насоченост на производството – оказва се, че насочването към малки пазарни ниши и производството на няколко основни продукта е печеливша стратегия.
  • Информацията е водеща – решенията се взимат въз основа на факти получени в реално време, а не на база предположения;
  • Ефективност. За да останат конкурентоспособни и печеливши в глобалната икономика, производителите е необходимо да могат да отговорят на изискванията за непрекъснато увеличаване на производителността, автоматизиране на процесите, намаляване на отпадъците;
  • Отличителност – необходимо е да се произвеждат ясно открояващи се продукти;
  • Автоматизация на производството – минимални периоди на спиране на производството и отсъствие на излишно оборудване и работна ръка.

Според направени проучвания, лидери в прилагането на иновации в производството и подобряване на ефективността са компаниите работещи в автомобилната индустрия. Това ги превръща в подходящ пример за илюстриране на възможностите, които предлагат фабриките на бъдещето. Опирайки се на опита на водещи компании в областта, специалистите правят заключение, че на първо място, за да се превърне една фабрика във фабрика на бъдещето, е необходимо да се направят подобрения в три посоки – структура на предприятието, дигитализация и производствени процеси.

Структура на предприятието

Структурата е по-гъвкава, като са налице различни пътища, през които да премине производствения процес. Използват се безпилотни транспортни системи, при които се осъществява индивидуален контрол на произвеждания продукт, като се поддържа постоянна връзка с производствените машини. Използваните машини могат лесно да бъдат преконфигурирани. Също така се цели постигане на екологично устойчиво производство, както и на ефективно използване на енергия и материали.

 

Дигитализация

В производството все по-масово навлизат цифровите технологии. Инсталират се интелигентни роботи, които могат да изпълняват по-сложни задачи в сравнение с човека. Също така, те могат да получават информация от всеки произведен детайл и автоматично да коригират действията си според неговите характеристики. Използват се и колаборативни роботи, които могат да работят съвместно с хора, без да се налага използване на защитни огради. Прилага се 3D принтиране за инструменти и компоненти. Въвежда се използването на устройства като интелигенти очила. Правят се производствени симулации на база 3D продуктови изображения в реално време за оптимизиране на процесите и материалните потоци. Разработват се методи за обучение, които използват 3D симулации, за да помогнат на работниците да се учат в реалистична среда. Прилага се децентрализирано производствено управление. Фирмите използват усъвършенствани технологии, които дават възможност за комуникация между работниците, машините и хората, като по този начин създават автономни производствени процеси. Използват се приложения за автоматично анализиране на голям обем данни. 

Производствени процеси

Чрез използването на нови цифрови технологии, управлението преминава на следващо ниво, позволяващо използване на пълния потенциал на предприятието. Ключови моменти тук са концентриране върху клиента и непрекъснато усъвършенстване. Производителите придобиват повече информация за потребностите на клиентите и техните предпочитания и използват тази информация за подобряване дизайна на продуктите и производствените процеси. Също така се въвеждат нови технологии.

Във фабриката на бъдещето веригата на стойността, съставена от доставчици, производители на компоненти, монтажници, клиенти и др., е напълно интегрирана, заличавайки традиционните граници. В рамките на една компания тази интеграция ще укрепи връзките между научноизследователската и развойната дейност, производството, продажбите и другите функции. Такава интеграция ще бъде възможна и извън границите на компанията, създавайки връзки в реално време с доставчици и клиенти.

Източник на снимковия материал: pexels.com, pixabay.com

Сподели

Още от Фабрика на бъдещето