Откакто човечеството строи язовири, съществува и заплахата от тяхната повреда. Според международното право язовирите се считат за „инсталации, съдържащи опасни сили“ и са една от най-разрушителните форми на повреда на инфраструктурата. Авариите могат да настъпят по различни причини и да предизвикат разнородни последствия в зависимост от това как се реагира в критичния момент. Но по-важното в случая е какво може да се направи, за да се избегне подобна бедствена ситуация. Повече по темата пред Инженер.bg разясниха от доказаната българска компания КМТ Сервиз, специализирана в дистрибуцията на оборудване за обследване на инфраструктурни системи. Тя си партнира с израелския разработчик на сателитни технологии Asterra, чието портфолио обхваща решения за мониторинг на язовири, чрез които може да се наблюдава състоянието на тези мащабни съоръжения в реално време, за да се минимизира рискът от аварии.
Авариите на язовири са толкова стари, колкото и самите язовири
Има сведения, че още 2600 г. пр. Хр. в Египет язовир е разрушен от наводнение още докато се строи. Предполага се и авария на яз. Мариб в Йемен през 500-те години. Когато срутване заплашва пълния язовир Оровил в Калифорния през 2017 г., той съдържа 4.3 милиарда m3 вода и повече от 180 000 човека са евакуирани. Късметът и бързите действия тогава го спасяват, но не винаги е така. През 1975 г. Стената на язовир Banqiao в Китай се скъсва и отнема около 171 000 живота – това се счита и за най-тежката повреда на язовир в историята.
„Язовирите могат да се повредят по различни причини: вследствие на ерозия; когато дренажът не е добър и статичните сили причиняват загуба на силите на материалите; при силни бури или при лоша поддръжка. Трагедията, която може да причини скъсването на язовирна стена е безспорна и неизмерима, но за да се абстрахираме от нея, нека разгледаме финансовото въздействие на такава авария“, поясниха от КМТ Сервиз и продължиха: „В САЩ са разработили методология за изчисляване на цената на повреди на язовирни стени, която отчита три основни въздействия. Едно от най-преките е загубата на ползите от язовира, включваща загубата на мощности при производството на електроенергия и загубата на достъп до вода за селското стопанство и индустрията. Засяга се и туризмът. Имуществените щети надолу по веригата също са пряко въздействие“.
Според Асоциацията на държавните служители по безопасността на язовирите (ASDSO) в САЩ, от януари 2010 г. до април 2020 г. са докладвани 270 аварии на язовирни стени и 581 „инцидента“ – епизоди, при които язовирните стени биха могли да се скъсат без намеса или ако обстоятелствата не са се подобрили.
Превантивни мерки и реакция при язовирна авария
Периодът от момента, в който проблемът става очевиден, до момента на скъсване на язовирната стена понякога може да се окаже само няколко часа, дори минути, а тогава време за реакция почти няма. Ето защо ASDSO препоръчва пет стъпки за превенция в подобни ситуации:
Подготовка: Изготвяне на план за действие за различни режими на повреда много преди да се появят предупредителни знаци, като предварително се уточни обезпечаването с хора, машини и материали в случай на критична нужда.
Оценка: Ако се появят предупредителни знаци, следва да се оцени потенциалният режим на повреда, нейното развитие и заплахите за обществената безопасност. Трябва да се установи командна верига и заинтересованите надолу по веригата е важно да бъдат информирани.
Мониторинг на язовири: Язовирите трябва да се наблюдават непрекъснато и ако се налага да се създаде протокол за наблюдение на развитието на даден проблем.
Спешна реакция: При аварийна ситуация обществената безопасност е с най-висок приоритет.
Документация след аварията и последващите действия: Цялостното документиране на ситуацията осигурява важно обучение за предотвратяване на бъдещи повреди на язовирни стени. Окончателните доклади трябва да бъдат достъпни за всички заинтересовани страни.
„Текущият мониторинг на язовира е съществен аспект от неговата безопасност, но много от технологиите са с ограничен обхват, ефективност или и двете. Традиционният наземно проникващ радар например е приложим, но по-малко ефективен при динамични структури като хвостохранилища. Лазерни скенери са използвани за откриване на движения в язовирна стена, но инвестицията в хардуер е много висока, а технологията работи най-добре само в специфични ситуации. Дронове и наземни сензори бяха използвани за наблюдение на язовира Брумадиньо, но седмица преди да се скъса стената му, не откриха нищо. Сеизмичните сензори също имат своите ограничения, както и сателитните радари като InSAR“, обясниха от КМТ Сервиз.
Какво е EarthWorks?
Asterra EarthWorks е първата базирана на сателит технология за предотвратяване на повреди, способна да наблюдава подземната почвена влага над огромни площи, включително големи язовири, бързо, лесно и непрекъснато.
„EarthWorks използва радар със синтетична апертура (SAR) от сателити в орбита. Използвайки L-обхвата на електромагнитния спектър, той прониква в земята до около 3 m, „виждайки“ влагата в почвата, която може да показва просмукване от язовир. EarthWorks има способността да проследява една и съща зона няколко пъти месечно, за да отбележи всички промени в условията на влагата, така че да могат да бъдат предприети превантивни действия“, допълниха още от българската компания относно решението на своя партньор.
Повече информация за КМТ Сервиз ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: КМТ Сервиз, Asterra, canva.com
- Данфос България: И у нас, и по света, Danfoss предоставя на студентите възможност да превърнат знанията си в успешна кариера 13.09.2024 г.
- Изграждайки мост между образованието и индустрията, Фесто Производство посрещна студенти от Hochschule Heilbronn, Германия 13.09.2024 г.
- FineGREEN на 4М е софтуер за енергийна симулация на сгради, който помага на проектантите да оптимизират сградната ефективност 12.09.2024 г.
- Лентис Технолоджис разработва проекти за автоматизация чрез машинно зрение, за да повиши ефективността на своите клиенти 13.09.2024 г.
- Rumania nis procedurat për ndërtimin e një ure të dytë mbi Danub midis Giurgiu dhe Ruse 13.09.2024 г.
- Operatori i aeroportit ndërkombëtar në Tiranë investon 140 milionë euro për zgjerimin e tij deri në vitin 2040. 13.09.2024 г.
- Indumatic: Grykat e spërkatjes MX të PNR zgjidhin problemet e bllokimit në sistemin e spërkatjes me lustër 12.09.2024 г.
- Qyteti i parë ballkanik me transport publik elektrik me autobus do të jetë në Maqedoninë e Veriut 11.09.2024 г.
- РС Електро: преносливиот трансформатор за прегорување на Baur помага да се лоцираат сложени дефекти 13.09.2024 г.
- Романија започна процедури за изградба на втор мост на река Дунав меѓу Ѓурѓево и Русе 13.09.2024 г.
- Операторот на меѓународниот аеродром во Тирана инвестира 140 милиони евра за негово проширување до 2040 година. 13.09.2024 г.
- Теси: Како луѓето и нивниот „мотор“ – спортот – даваат поинаков поглед кон силата и мотивацијата за развој 12.09.2024 г.
- Romania incepe procedurile pentru construirea unui al doilea pod peste Dunare intre Giurgiu si Ruse 13.09.2024 г.
- Operatorul aeroportului international din Tirana investeste 140 de milioane de euro pentru extinderea acestuia pana in 2040 13.09.2024 г.
- Primul oras balcanic cu transport public cu autobuze electrice va fi in Macedonia de Nord 11.09.2024 г.
- Indumatic: Duzele de pulverizare MX de la PNR rezolva problemele legate de infundare intr-un sistem de pulverizare glazura 10.09.2024 г.
- Румунија започела процедуру за изградњу другог моста преко Дунава између градова Ђургево и Русе 13.09.2024 г.
- Оператер међународног аеродрома у Тирани улаже 140 милиона. за продужење до 2040. године 13.09.2024 г.
- РС Електро: Преносиви трансформатор за сагоревање компаније Baur помаже у лоцирању сложених кварова 12.09.2024 г.
- Први балкански град са електричним јавним аутобуским превозом биће у Северној Македонији 11.09.2024 г.
-
MG Pro предлага решения от най-ново поколение за ефективен сграден мениджмънт и автоматизация
05 септември 2024 г.
-
Ритбул: 40 години EPLAN е идеалният партньор в инженерното проектиране, помагайки му да бъде готово за бъдещето
25 август 2024 г.
-
AI системата за енергиен мениджмънт на Интер Пауър успешно се справя с предизвикателствата на съвременния свят
07 август 2024 г.