Дали бъдещите мотокари, багери и селскостопански трактори все още ще имат кабини? А огромните камиони по магистралите, чийто шофьори са наричани нарицателно Billy Big Rig, ще се управляват ли от роботи в по-близкото или по-далечно бъдеще. Въпреки всички условности, по пътя към напълно автоматизираното шофиране, извънпътните превозни средства вече са крачка пред леките автомобили.
Денят е 2 октомври 2019 г. – типичен есенен ден в Сьодертеле, Швеция. Температурата е осем градуса по Целзий, небето е облачно, ръми лек дъжд и духа студен западен вятър. Въпреки обичайното за Швеция време, този ден е необичаен, защото шведският производител на тежкотоварни превозни средства Scania провежда на своя полигон демонстрация на камион от бъдещето. Той е напълно автономен, но такива превозни средства вече има, какво е новото, би се запитал човек. Новото е, че камионът не само няма шофьор, но и кабина. Вместо това разполага със сензори, компютри и изпълнителни механизми, които вършат работата на водача. На разстояние от камиона, в климатизиран офис, който теоретично може да бъде навсякъде по света, седи служител, който внимателно наблюдава и предприема спешни интервенции при необходимост.
|
Решенията за автономно движение на Schaeffler
Утвърденият доставчик на решения за автомобилната и процесната индустрия Schaeffler също разработва подобна система за самоуправление на превозни средства. „Благодарение на четирите колела, всяко от които може да завива под ъгъл от 90°, Mover на Schaeffler може перфектно да маневрира в най-малките складови проходи и дори да се движи под ъгъл от 90°. За разлика от автоматизираните тежкотоварни камиони, след завършване на разработката, Mover ще работи напълно автономно в градския трафик със скорост до 60 km/h, без да е необходим шофьор“, разказаха за ДигиталнаИндустрия.bg от българския офис на немския технологичен лидер. Благодарение на модулната си концепция, Mover е подходящ за превоз както на стоки, така и на пътници. Със съответните разширени технически характеристики, той дори може да бъде и влекач и самостоятелно да тегли ремаркета за извънградски транспорт.
Технологиите облекчават натоварването на шофьорите
Не е изненадващо, че автономни комбинации от влекач и ремаркета са най-отгоре в списъка с желания на компаниите за товарен превоз, тъй като разходите за работна ръка представляват почти половината от общите транспортни разходи. И това при условие, че може да се намери персонал. Пълното автоматизиране на товарния транспорт по обществените пътища обаче е сложна задача. „Докато не стане реалност, частичната автоматизация може да осигури известно облекчение по отношение бюджета на превозвачите и пазара на труда. В този контекст образуването на автоколона е ключов фактор. То е необходимо за взаимно свързване на асистиращите системи на няколко камиона, като се образува конвой от превозни средства, които плътно следват едно друго, но само при условие, че законите се изменят, за да позволят такива решения“, коментираха от Шефлер България. Понастоящем експертите смятат, че конвои от два или три камиона са реалистичен вариант в региони с висока плътност на движението и до осем превозни средства в страни с огромни празни пространства като Канада или Австралия. Единствено водачът на първия камион следва да внимава за трафика, докато екипажите на следващите камиони са в режим на готовност, и по този начин могат да използват времето си за други неща. В резултат на това, може да се очаква да се променят и работните профили на професионалните шофьори, като те вместо да изпълняват основно работата на шофьор, се превърнат в логистици, които попълват документацията, създават графици на превозните средства или планират транспортни маршрути.
Когато роботът позвъни два пъти
Куриерските служби също възлагат големи надежди на автономните превозни средства, и то не само в складовата логистика, но също така и по отношение доставките на стоки до потребителите. Автономните електрически превозни средства, които се използват в ролята на терминали за самообслужване и доставка в подобни формати като Schaeffler Mover, са също толкова голяма част от желаното портфолио, например малки превозни средства с размери на куфар или безпилотни летателни апарати като дроновете, доставчици на пица без шофьор или камиони за сладолед. Възможни са много неща, някои от които все още са в процес на разработка, а други вече са във фаза пилотни проекти. Независимо от това, в тази област сложността на ежедневния трафик, особено в градските центрове, все още надхвърля възможностите на роботизираните превозни средства, да не говорим за законовите пречки. Също така възможни са комбинирани решения от доставчик и роботизирано превозно средство, които ще работят заедно. Например доставчикът и автономното превозно средство може да се свържат близо до зоната, в която трябва да се извършват доставките, след като транспортното средство е било натоварено в съответния център. Друга идея е миниванове да следват човека доставчик в пешеходните зони с пешеходна скорост. „Това са вълнуващи перспективи и остава да видим каква технология ще ни посрещне на прага, когато куриерът позвъни на вратата“, допълниха от Шефлер България.
В днешно време селскостопанският сектор също отбелязва значителни технологични подобрения и за него се говори вече като за интелигентно земеделие. Всъщност най-старият икономически сектор на Земята е технологичен иноватор. Според доклад на Международната федерация по роботика около 25 процента от всички обслужващи роботи по света се използват в аграрния сектор. Още през 2015 г. една трета от добавената стойност в сектора на селскостопанските машини в световен мащаб се генерира от софтуер, електроника и сензорни системи, което представлява три пъти по-висок дял, отколкото в автомобилната индустрия. Автономно управляваните комбайни днес вече са реалност – машината обработва независимо информацията и взема отчасти автономни решения, докато ролята на фермера е основно в мониторинга. „В пространството на големите обработваеми площи днес вече може да се възхитим на взаимодействието между автономните селскостопански машини – комбайните без водач прехвърлят събраната реколта върху ремаркета, които те сами са извикали на полето. След това ремаркетата се изтеглят от влекачи без шофьор. Водачът на влекачите седи в камион в края на полето. Подобно на сектора за доставка на пратки, земеделието разчита на малки роботизирани превозни средства, независимо дали става въпрос за сеитба, или за унищожаване на плевелите.
Автономност чрез електронно управление на автомобилите
Така наречената Drive-by-wire технология (б.ред. компютърно управление на автомобилни системи) е от съществено значение за всички автономни превозни средства от ниво 2, т.е. частично автоматизирани, например чрез асистенти за поддържане на трасето и контрол на скоростта, до ниво 5 – пълна автономност без шофьор. Технологията замества механичните задвижващи механизми в кормилната уредба, дроселите и спирачните системи с електрически импулси, които се изпълняват от серводвигатели. „Системата Space Drive, която е разработка на съвместното предприятие Schaeffler-Paravan, създаде еталон за това. Space Drive се използва от години в превозни средства за хора с увреждания и по този начин е изминала повече от милиард километра в реален пътен трафик. Технологията, която е напълно безопасна поради три взаимно допълващи се контролни чипа, вече е инсталирана в леки автомобили, микробуси и земеделска техника“, разказаха от Шефлер България. „Дори в автомобилния спорт Space Drive доказа своята функционалност, като беше интегрирана в състезателен автомобил Audi R8, модифициран от Paravan. Освен това Space Drive може да се адаптира към различни случаи на употреба в автомобилната индустрия, строителната техника, обществените и специалните превозни средства. При взаимодействие с бордови радари, лидарни или ултразвукови сензорни системи и съответстващ блок за управление Space Drive може да ускорява, спира и управлява превозни средства в трафика при напълно автономен режим“, допълниха от българския офис на немския производител. Schaeffler предоставя на Space Drive „мозъка“, който може да бъде гъвкаво адаптиран. Контролното устройство XTRONIC е разработено от дъщерното дружество на Schaeffler XTRONIC.
Новите технологии носят свобода
„Дори днес автономното оборудване вече се е утвърдило в рутинните процеси на много индустриални сектори. То подобрява безопасността и производителността и ни предоставя възможност да правим нещата, в които хората са по-добри от машините“, заявиха в заключение от Шефлер България.
Повече информация за Шефлер България ООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!
Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler
- Инж. Добромир Симидчиев от Хидролиа: Дългосрочните проекти за устойчиво управление на водните ресурси са наш фокус и през 2025 г. 19.12.2024 г.
- Инж. Мартин Ганчев от Festo в България: Има частица изкуство в баланса между стратегическите и оперативните дейности 19.12.2024 г.
- Божидар Симеонов, мениджър „Комунални машини и транспорт“ в Керхер: За пътя от търговски представител до ръководител 19.12.2024 г.
- Екатерина Личева от Оскар – Ел: Представителите на Gen Z ни учат, че новостите и промените не са заплаха, а възможности 19.12.2024 г.
- Unisyst Engineering me një koment mbi kuadrin rregullator për ndërtimin e sistemeve të matjes inteligjente 19.12.2024 г.
- Filkab Solar: Zgjidhja Sunny Home Manager 2.0 e SMA optimizon konsumin e energjisë elektrike PV 18.12.2024 г.
- Kompania logjistike Nelt Group po investon 100 milionë euro në bazat e saj në Serbi dhe rajon 18.12.2024 г.
- Maqedonia e Veriut ka shpallur tenderin për ndërtimin e 30 MW termocentrale diellore 17.12.2024 г.
- Унисист Инженеринг со коментар за регулаторната рамка за изградба на паметни системи за мерење 18.12.2024 г.
- Логистичката компанија Nelt Group инвестира 100 милиони евра во своите бази во Србија и регионот 18.12.2024 г.
- МаккаБ, дел од групацијата на Филкаб, отвори голема магацинска и административна база во Скопје 18.12.2024 г.
- Котелска инсталација од Hoval обезбедува удобно греење во амблематичната Дунавска кула во Виена 17.12.2024 г.
- Doua strunguri cu robot si fond de palete RAIS permit prelucrarea precisa a pieselor de diferite dimensiuni si lungimi 19.12.2024 г.
- Compania de logistica Nelt Group investeste 100 de milioane de euro in bazele sale din Serbia si regiune 18.12.2024 г.
- Macedonia de Nord a lansat o licitatie pentru construirea unor centrale electrice solare cu capacitate de 30 MW 17.12.2024 г.
- Unisyst Engineering cu un comentariu cu privire la cadrul de reglementare pentru construirea sistemelor inteligente de contoriza 16.12.2024 г.
- Бетелгиус из Месоманије: Показали смо велики део нашег портфолија, укључујући и нашег кобота, који омогућава реконфигурацију у 5 19.12.2024 г.
- Логистичка компанија Nelt Group улаже 100 милиона евра у своје погоне у Србији и региону 18.12.2024 г.
- Два струга са роботом и РАИС палетна станица омогућавају прецизну обраду делова различитих величина и дужина 18.12.2024 г.
- Филкаб Солар: Sunny Home Manager 2.0 компаније SMA оптимизује потрошњу електричне енергије PV 17.12.2024 г.
-
Valkrea.House: Езеро, скрит басейн и домашно кино, управлявани от KNX, са част от иновациите в дом на бъдещето в Белгия
02 декември 2024 г.
-
Вайд-Бул: От своя ден първи Eltako мисли за бъдещето и създава иновативни решения за сградна автоматизация
26 ноември 2024 г.
-
GreMa 3D: Скенерите KSCAN Magic на Scantech „чертаят“ бъдещето на метрологията и намират все по-модерни приложения
18 ноември 2024 г.